Det är Jocke som bloggar här ibland

När Kone fick nog (skulle novellen kunna hetat)

”Kone hade varit hissansvarig för ett 3-våningshus i Västerås i över 30 år. Hon svarade på frågor, skötte kontakt med hissreperatörer och, framförallt, satte hon upp informativa lappar i hissen. Med åren blev trycket från de drygt tjugo boende i huset för stort. Det var lite för många frågor, lite för ofta. Kone tog då ett drastiskt beslut: Ingen förutom Lage och Birgitta skulle längre få kontakta Kone…”

…Det finns en historia bakom allting som väntar på att bli berättad, det brukar jag tänka på ofta, och så även när jag såg en rolig lapp i en skranglig hiss i Västerås. Den här gången blev det inte en längre historia än så här. Jag googlade namnet Kone för att se om det var ett kvinnonamn eller mansnamn och såg därmed hela mitt upplägg med den gamla tanten Kone skjutas i spillror. Kone var visst ett hissföretag och nu ska jag kolla Sportnytt. Historien om Kone får vänta lite till.

Det finns tydligen många sätt att misslyckas med att åka hiss

Det finns tydligen många sätt att misslyckas med att åka hiss

november 11, 2008 - Posted by | Uncategorized

1 kommentar »

  1. ”Ålder när jag upptäckte felet: 26” ?
    Kone betyder maskin på finska. Därav hissföretaget, och läsarskaran har lärt sig nåt nytt i dag också, i elfte timmen!
    /folkbildaren

    Kommentar av Jessica | november 12, 2008 | Svara


Kommentera

