Det är Jocke som bloggar här ibland

Skämtcoachen: Så blir dina skämt roligare

Den roligaste personen som jag någonsin träffat är min tennistränare från college, A.K.A ”Coach”. Jag har nyligen kommit på att det som gjorde honom så rolig var att han verkligen tog sina skämt på allvar och visste att ta vara på en rolig situation. Om han satt och körde oss i bilen och kom på något kul så vräkte han inte bara ur sig skämtet. Istället så kunde han stanna till vid vägrenen, väcka alla som sov, och sen dra skämtet, som ofta var på någon annans bekostnad. När damernas tennistränare slog sig i huvudet på sitt kontorsjobb så samlade Coach ihop båda lagen, mitt under en träning, och gav honom under ceremoniella former en bygghatt. Såna saker gjorde han hela tiden och det blev nästan aldrig tröttsamt eftersom han alltid levererade slutknorren som var värd att vänta på.

En gång samlade han hela laget i en ring, precis innan match. Motståndarna väntade på att vi skulle komma men Coach körde ett långt inspirerande peptalk, sådär som amerikanska tränare gör bäst. Jag kunde nästan höra stråkorkestern och cymbalerna i bakgrunden och allt var perfekt uppbyggt för slutknorren:

– Look guys. Who’s going to remember in 10 years from now if you win or lose? It’s a beautiful day so just go out there and have fun…….. OK. Now forget everything I just said and go out there and win.

Nu när jag kommit på Coach trick så har jag blivit inspirerad av honom. Att göra roliga saker är något jag mår bra av, framförallt när jag får vara kreativ. Och så länge det bara är jag som lägger ner extra tid på skämten (typ skriver den här bloggen eller photoshopar bilder), så spiller jag ingen annans tid, som faktiskt Coach gjorde ibland.

Häromdagen hittade jag till exempel en notis i tidningen som gav mig rätt i en fråga som jag och Julia diskuterat i många år. Istället för att bara ringa henne eller skicka ett mejl så Coachade jag till det hela och skickade ett brev istället. Kreativt och kul tyckte jag, och även Julia tror jag, även om hon förlorade den här ronden.

Kul att skicka brev om inte annat, det är inte varje månad man gör det direkt

Kul att skicka brev om inte annat, det är inte varje månad man gör det direkt

Coach bland Floridas krokodiler

Coach bland Floridas krokodiler

november 24, 2008 - Posted by | Uncategorized

7 kommentarer »

  1. Det är synd att du inte kan prata med min pappa, fast han är med pracitcal jokey.
    Han har nu i två år haft en fiktiv bokklubb till EN av sina f d grannar. Varje månad (eller när han hittar en konstig bok som kostar ett euro), skickar han ett brev med en fin logga han har designat (Bokklubben heter ”Sensuella Böcker”) till mannen med ett nytt brev från ”Helena” som hypar upp klubbens nya böcker. I paketet är ”Så gör du slips av spaghetti” men på brevet är det reklam för kommande böcker. ”Saharas Shejks: en spännande thriller i bästa Clancy-klass.” etc
    Sist var Helena å semester på en paradisö sp en annan fick vikariera lite.
    Och sen i slutet: ”Fakturan kommer, som vanligt, separat”.
    Fakturan kommer ju aldrig, men det adds lite suspense till skämtet.
    Som INGEN vet om. Den enda som vet och skrattar åt, är min pappa.
    Nja, nu vet du det. Och hej, Julia, du vet det också, men det är mycket hush-hush, OK?

    Kommentar av R | november 25, 2008 | Svara

  2. R: Första gången jag träffade din pappa, och råkade låsa toadörren som inte fick låsas, och sen satt och skämdes därinne – tror du att det hela kanske bara var ett skämt? Och när han sa att jag skulle krypa upp mot väggen och slog in dörren, det kanske var slutknorren? 🙂

    Jocke, nu är jag lite nyfiken på notisen. Håller med om att brev var rätta vägen att gå. Man vet aldrig med den där Julias humör.

    Kommentar av Jessica | november 25, 2008 | Svara

  3. Man måste alltså vara tålmodig för att kunna skämta.Det är vad jag alltid har sagt.om några år kommer det gå upp för er hur rolig jag är.Långtidsverkande skämt som man inte förstår förrän man uppnått den ålder i vilken det avlevererades.Kan vara försent då

    Kommentar av åsa | november 25, 2008 | Svara

  4. Jessi: Fråga Julia om notisen, det är bra med angrepp från flera håll 😉
    Risto: Imponerande practical joke som sträcker sig över flera år! Tänk vilka stordåd jag och din pappa skulle kunna uträtta tillsammans.

    Kommentar av Jocke | november 26, 2008 | Svara

  5. With Joakim, everyday is Christmas!

    Hope all is well, I wish I could read your website.

    Check mine out, http://www.philoconn.com

    Kommentar av Philip | december 4, 2008 | Svara

  6. din blogg är fantastisk! 🙂 ska länka den …

    Kommentar av Meryem | december 9, 2008 | Svara

  7. […] Robel intervjuades av tidningen Roanoke Times. Precis innan intervjun skulle börja tog vår coach, som jag skrivit om tidigare i bloggen, oss till sidan och gav oss några […]

    Pingback av Jag som intervjuobjekt #2 « Det är Jocke som bloggar här | januari 29, 2009 | Svara


Kommentera

