Det är Jocke som bloggar här ibland

Att öppna en glasburk

Det enda frilansuppdrag som jag har kvar efter att jag fått fast anställning är det som konsumentreporter på Reumatikertidningen. I över tre år har jag sex gånger om året skrivit 2-3 sidor om bra hjälpmedel för reumatiker. Ett väldigt vanligt problem hos reumatiker är svårigheter med olika greppmoment, som innebär att det kan vara svårt att öppna saker.

Så här trevlig såg jag ut på min första bylinebild som jag bytt ut nu

Så här trevlig såg jag ut på min första bylinebild som jag bytt ut nu

Glasburkar, som kräver ett brett grepp, och dessutom ett vridmoment är speciellt svåra. Därför finns det också många olika bra hjälpmedel för just detta ändamål. Jag brukar alltid ha lite hjälpmedel som ligger och väntar på att bli prövade och idag var det dags att sätta ett av dem på prov för att få upp en guacamoleburk.

Upp till bevis för: Plastmattagreppet!

Den har faktiskt funkat jättebra förut, men den här gången gick det bara inte, hur mycket jag än tog i.

Den har faktiskt funkat jättebra förut, men den här gången gick det bara inte, hur mycket jag än tog i.

Så jag tvingades avbryta testet och revidera min åsikt om plastmattan. Nästa anhalt: verktygslådan

För vek och för grov...

Stålpinnegrej och hammare - För vek och för grov.

…och vinnaren är:

Tången!

Tången!

december 16, 2008 - Posted by | Smarta vardagslösningar

2 kommentarer »

  1. Ibland funkar det att göra hål i locket, så vakuumet försvinner.
    /förnumstig

    Kommentar av Jessica | december 17, 2008 | Svara

  2. Placera spetsen på korkskruven under locket och bänd INNAN du tar ditt glas.Funkar.Eller be grannen, då får du lite socialt liv också.Det gör min 94-åriga granne och sen tar vi ett glas tillsammans.Trevligt.

    Kommentar av åsa | december 17, 2008 | Svara


Kommentera

