Det är Jocke som bloggar här ibland

Förföljd av namnet ”Arnhammar”

Jag har tidigare beklagat mig över att folk ofta stavar mitt namn fel. En vanlig felstavning är ”Arnhammar”, som till exempel i den här boken.

Jag brukar därför ofta presentera mig som ”Joakim Arrrhammar”, ibland även med tillägget ”Joakim Arrrhammar, med ‘R'”. Men trots min till synes överdrivna tydlighet så fortsätter folk stava mitt namn fel. Här är ett citat från mig i veckans Mitt-i-Södermalm som kom idag:

”Jag har varit noga med att det står att låtarna är ‘samlade av Joakim Arnhammar‘”

Damn you Arnhammar!

Skulle vilja ha en bättre kamera på mobilen...

Skulle förresten vilja ha en bättre kamera på mobilen...

mars 16, 2009 - Posted by | Uncategorized

8 kommentarer »

  1. jag vet hur det känns.det är jobbigt på toppen, särskilt om ingen vet att man är där

    Kommentar av åsa | mars 17, 2009 | Svara

  2. Börja kalla dig enbart för Joakim, som artistnamn. Problem solved! Eller – Saltmannen? Svårt att stava fel.

    Kommentar av Lisa | mars 17, 2009 | Svara

  3. Trots ständiga felskrivningar, så har jag inte tänkt så mycket på att det är svårt. När vi skulle välja efternamn till barnen, sa jag att ”vi tar mitt eftersom folk kan stava det utan att man behöver bokstavera”, och blev överraskad när R sa ”vet du inte ens att du alltid säger ‘Arrrrhammar, med R’?”
    /Jessica med C

    Kommentar av Jessica | mars 18, 2009 | Svara

  4. Hehe, artikelns rubrik är rolig, om man tänker på vad du skriver om.

    Kommentar av Jessica | mars 18, 2009 | Svara

  5. Att det ska vara så svårt?!? En sköterska på hälsocentralen hade hört en kvinna i kön som rekommenderade doktor ”alshammar. Hon är verkligen bra. Tydligen släkt med den där simmerskan ni vet, men mycket trevligare.”
    Du kanske skulle börja göra som jag och ha en namnskylt med tydlig textat efternamn på bröstet. Eller så hjälper det inte så mycket (se ovan).
    Viva visitkort!

    Kommentar av jenny | mars 21, 2009 | Svara

  6. By the way – ungefär så här stavar folk Pakarinen om de får fria händer: Paakkaariineen. Det skulle låta nästan som opera om man uttalade det.

    Kommentar av Jessica | mars 22, 2009 | Svara

  7. Det händer inget här! Shape up 🙂

    Kommentar av Lisa | mars 23, 2009 | Svara

  8. Duu, det blir inte bättre för att du tjatar du. ; )

    Kommentar av Jocke | mars 24, 2009 | Svara


Kommentera

