Det är Jocke som bloggar här ibland

När tidsfördrivet blir nörderi

Idag insåg jag att mitt intresse för Betapet (Alfapet på nätet) nått anhalten ”nörderi”. Den utlösande faktorn var att jag i undervisande syfte (och utan brist på ”bättre” saker att göra) satte mig ner för att kolla en match mellan två okända Alfapetspelare med hög ranking.

Att gränsen för nörderi går just där har jag kommit fram till genom att analysera tidigare hobbies som jag haft. Det här schemat följer de flesta av mina intressen:

1. Intresset väcks
2. Upptrappning av utövande
3. Dagligt utövande
——————-(DEN STRECKADE NÖRDLINJEN)——————
4. Börjar kolla på och ta lärdom av andra utövare
5. Tar del av facklitteratur
6. Medverkan i tävling

Oftast hittar jag något nytt intresse efter steg 2, men ibland tar jag steget fullt ut och nördar ner mig. Några exempel på intressen som tagit sig ända till steg 6 är bordshockey, tetris, pingis och schack.

Det ska bli intressant att se hur länge det är kul med Alfapet. Jag har redan börjat snudda vid steg 5 genom att söka efter snygga utrullningar på Google. Hursomhelst kommer det säkert komma mer om Alfapet i bloggen framöver…

Spännande match mellan Miabk och Fermnt, båda med över 2500 poäng

Spännande match mellan Miabk och Fermnt, båda med över 2500 poäng

april 13, 2009 - Posted by | Uncategorized

3 kommentarer »

  1. Jag minns hur du tvålade till den där sexåringen i bordshockey. Och hans pappa…
    En ärofull vinst!

    Kommentar av Anders | april 14, 2009 | Svara

  2. Jag skulle vilja lägga till något i din lista där:
    4b. Letar upp genvägar och fusk på nätet. Implementerar.

    Kommentar av Jessica | april 14, 2009 | Svara

  3. Vad är det för med Arhammare och nörderi?Du är inte den enda
    som vi alla vet.Finns några till i en släkt nära dig..

    Kommentar av åsa | april 20, 2009 | Svara


Kommentera

