Det är Jocke som bloggar här ibland

Tillsammans kan vi motarbeta betaltoaletterna

Det irriterar mig när köpcentrum och andra ställen tar betalt för toalettbesök. Det borde ligga i deras intresse att kunderna ska kunna shoppa i lugn och ro, utan att behöva stressa hem för att man inte har kontanter. Eller är snål. Eller principfast.

Igår var jag i Sollentuna Centrum och kände mig tvungen att uppsöka en toalett. Lite småsur halade jag fram en femma och gjorde mig beredd att betala, men till min förvåning såg jag att dörren redan var öppen. Någon driftig person hade ställt upp dörren så att jag inte behövde betala. Den aktionen kändes som en revolution i det (väldigt) lilla, som att den personen representerade folkets uppror mot det onda köpcentrumets girighet. Jag applåderade handlingen inombords och höll sedan gladligen upp dörren åt medmänniskan som stod näst i kön. Bravo!

Tilläggas bör kanske att jag även varit med om det totalt motsatta en gång i Haninge Centrum, när jag skulle gå på betaltoalett efter en gammal gumma. När hon var klar öppnade hon en minimal springa i dörren som hon snabbt tryckte sig igenom, varpå hon med en arg och misstänksam blick stängde dörren. Ingen skulle få åka snålskjuts på henne! Det är sådana monster som betaltoalettssystemet skapar och när. Usch!

Så här ska betaltoaletten lämnas efter användning.

Så här ska betaltoaletten lämnas efter användning.

maj 24, 2009 - Posted by | Uncategorized

3 kommentarer »

  1. Hehe, ”let in”.
    Jag betalar heller aldrig, av princip, hellre håller jag mig. På vissa ställen (Kista galleria, Åhléns city) släpper de in barn gratis. Då kissar jag också, bara för att jävlas.
    HA!

    Kommentar av Jessica | maj 25, 2009 | Svara

  2. jag råkade ut för samma sak idag, hade planerat att stå och vänta tills någon bestämt sig för att betala som jag kunde ”fånga” dörren efter.
    När jag kom dit stod dock en dörr på glänt, man blir så glad av sådanna handlingar. Självklart lämnar jag ALLTID Dörren öppen efter mig om jag har möjlighet.
    Länkar till din blogg idag 🙂

    Kommentar av buskattungen | februari 23, 2010 | Svara

  3. […] Jag tänkte i vilket fall köra min gamla klassiker att ställa mig utanför och vänta på att någon annan går in och kommer ut från toaletten, då fångar man upp dörren och har sparat 5 kr. Till min glädje när jag kom in på damernas stod en av de tre toalettdörrarna öppen, någon hade låst dörren innan de gått, så dörren hängde på låset. Jag tackar denna person och är glad att det finns fler där ute som inte vill ha det här betalsystemet. Även om jag själv varit tvungen att betala 5 kr, lämnar jag alltid dörren på glänt om det finns möjlighet för det. Bara för jag straffades behöver inte den efter mig göra det. I Jockes blogg hittade jag ett inlägg som också handlade om just betaltoaletter. För att komma till bloggen tryck Här. […]

    Pingback av Betaltoaletter hiss eller diss? « Buskattungen's Blog | februari 23, 2010 | Svara


Kommentera

