Det är Jocke som bloggar här ibland

Tillbaka till jobbet

Första dagen på jobbet efter semestern. Trött och eländig går jag upp och klär mig efter humöret.

Blacksox

Blacksox

Men vid busshållsplatsen blir jag på bättre humör. Morgonens stora höjdpunkt är alltid att hålla tummarna för att någon eller några stackars cyklister ska tvingas cykla före bussen när den kommer. Då står jag alltid och studerar dem noga, deras allt mer intensiva trampande, snabba blickar bakom ryggen och växande panik i ögonen. Nu mår jag bättre.

Klicka på bilden och känn ångsten hos kvinnan i täten

Klicka på bilden och känn ångesten hos kvinnan i täten

Sen stiger jag på bussen som är fullsmockad. På främre halvan åtminstone. För i mitten av bussen, precis innan dragspelet, står en turist lyckligt ovetande om att han blockerar infarten till bakre delen av bussen. Han förblir även lyckligt ovetande, eftersom ingen vågar säga något. Jag tränger mig vänligt men bestämt förbi honom och rör mig bakåt. När jag satt mig ner ser jag en kvinna bredvid mig försöka vinka till sig turisten, för att lösa upp proppen. Han vinkar artigt tillbaka.

turist-buss

"Nån borde säga nåt!"

augusti 10, 2009 - Posted by | Uncategorized

3 kommentarer »

  1. Det finns ingenstans jag lär mig så mycket om ditt inre som här 😉

    Kommentar av Lisa | augusti 10, 2009 | Svara

  2. Vilket sammanträffande! När jag susar förbi på cykeln brukar jag studera folket på busshållplatsen noga, deras allt mer intensiva trampande, snabba blickar bakom ryggen och växande panik i ögonen.

    Kommentar av Jessica | augusti 11, 2009 | Svara

  3. Den var bra 🙂

    Kommentar av Jocke | augusti 11, 2009 | Svara


Kommentera

