Det är Jocke som bloggar här ibland

Vilken genre är du i Aftonbladets bildbank?

Jag funderade idag på hur jag jag skulle kategoriseras om jag hamnade som genrebild i Aftonbladets bildbank. Jag kom väl inte fram till något konkret, det beror lite på vilken typ av bild det var, men jag antar att jag bara skulle klassas som en vanlig normal genrebild på en man i åldersgruppen 25-30 år. Möjligen skulle mina återkommande ringar under ögonen motivera en kategorisering under ”sömnproblem”, så att jag kunde dyka upp bredvid en artikel av typen: ”Var 3:e svensk kan inte sova” eller ”För lite sömn ger sämre hälsa”.

Här nedan är några stackare som dragit nitlotten att bli genrebilder för fetma. Eftersom personerna på bilderna även borde vara målgruppen för artiklarna så måste det ju hänt att någon läst en artikel om fetma och sedan sett sin egen feta rumpa på bild bredvid. Det kan inte vara kul.

Hallå DO! Var är männen?

Hallå DO! Var är männen?

augusti 13, 2009 - Posted by | Uncategorized

3 kommentarer »

  1. Jag HAR varit genrebild. Det finns ett antal bilder tagna med vidvinkelobjektiv av mig i randig pyjamas under täcke och kuddar. Den har dykt upp vid de mest oväntade tillfällen, både i aftonbladet, men även i andra sammanhang. På nätet till exempel där den illustrerade en arg insändare som tyckte att alla som ger gravida en massa knäppa tips om sömnställningar borde hålla käften. ”Pröva själv att sova med en medicinboll upptryckt i halsen” tror jag var den exakta ordalydelsen.
    En annan gång jag sprungit på en bild av mig själv i lättklätt tillstånd var på new age spa:t strax nedanför där farfar och kristina bodde förut på Tuleg. I skyltfönstret kampanjade de för ”floating” och vem fanns med på bilden om inte undertecknad i handduk utanför ett sånt där vitt ägg. De hade klippt ut bilden från något hälsojobb jag gjort i AB. Fattar inte att jag inte stövlade in och rev ner bilden.
    Eller åtminstone skickade en faktura:)

    Kommentar av jenny | augusti 13, 2009 | Svara

  2. Mig (och Jessi) hittar man under ”coola midsommargäster” eller ”romantiskt par i Stockholm”.

    Kommentar av Risto | augusti 14, 2009 | Svara

  3. Shit! det är jag på bilden längst ner i mitten!

    Kommentar av Lasse | augusti 14, 2009 | Svara


Kommentera

